كارت PVC چيست و چه كاربردي دارد؟

معرفي پرينترهاي سوزني و كارت

كارت PVC چيست و چه كاربردي دارد؟

۲۵ بازديد

چاپ كارت pvc يكي از پر كاربردترين و ارزان ترين راه هاي احراز هويت و و شناسايي افراد جهت ارائه خدمات گوناگون به صورت با كيفيت و مطمئن است. امروزه كسب و كارهاي كوچك و بزرگ، شركت‌ها و مؤسسات مختلف از گزينه چاپ كارت پي وي سي استفاده مي‌كنند. اين قبيل كارت‌ ها كه از رايج ترين نمونه هاي آن ها مي‌توان به كارت هاي شناسايي و پرسنلي، كارت‌هاي وفاداي، كارت عضويت در باشگاه، كارت‌هاي اعتباري و كارت‌هاي دسترسي اشاره نمود، كه وظيفه بالا بردن امنيت مكان و همچنين سهولت در كنترل تردد را بر عهده دارند. بنابراين چاپ كارت پي وي سي مي‌تواند اهداف متفاوتي داشته باشد. با توجه به موارد بسيار استفاده از كارت PVC، چاپ با كيفيت و مقرون به صرفه بر روي آن ها از اهميت ويژه اي برخوردار است. اهميت اين موضوع ما را بر آن داشت كه به فرآيند چاپ كارت پي وي سي به شكل تخصصي‌تر نگاه كنيم و انواع اين كارت ها را مورد بررسي قرار دهيم. 

 

كارت پي وي سي:

كارت PVC از لايه هاي پلاستيك تشكيل شده است كه در اثر گرما و فشار و به يكديگر چسبيده اند. اين كارت ها از استحكام، دوام و انعطاف پذيري بالايي برخوردار هستند كه به يكي از پرطرفدارترين نوع كارت ها تبديل شده اند. امروزه كارت هاي PVC در محيط هاي مختلف براي اهداف گوناگوني مورد استفاده قرار مي گيرد اما مهم ترين كاربرد كارت PVC در سراسر دنيا كنترل دسترسي و شناسايي است. اين كارت ها در ابتدا صرفا به عنوان ابزاري جهت پرداخت يا شناسايي افراد به كار گرفته مي شدند اما كاربردهاي آن با سرعت رو به رشدي در حال افزايش است. به گونه اي كه سازمان ها و شركت ها در تمام بخش ها به منظور كنترل تردد، شناسايي افراد و مشخص نمودن سطح دسترسي افراد از كارت پي وي سي استفاده مي كنند. كارت هاي پي وي سي نوعي ابزار بازاريابي محسوب مي شوند كه استفاده از آن ها شما را از رقيبانتان متمايز مي سازد و به كمك آن ها مي توانيد مشتريان بيشتري جذب نماييد. صنعت اين نوع كارت ها روز به روز در حال پيشرفت است و با اضافه شدن تكنولوژي تراشه به كارت هاي پي وي سي ساده تحول عظيمي در آن ها رخ داد. افزودن اين المان روي كارت ها، هويت هوشمندي به آن ها بخشيد و باعث شد كه به اصلي ترين ابزار شناسايي امن تبديل شوند.

 

 

به طور كلي كارت هاي پي وي سي به پنج دسته تقسيم ميشوند:

كارت پي وي سي ساده :

كارتي از جنس پلاستيك است كه از پليمر پلي وينيل كلرايد ساخته شده است و با داشتن دوام و كيفيت بالا بسيار محبوب تر از ساير متريال ها مي باشد. كارت هاي PVC در عين كيفيت و ماندگاري بالايي كه دارند بسيار مقرون به صرفه هستند و مي توان آن ها را كارتي براي تمامي نيازها معرفي نمود. از ويژگي اين كارت ها مي توان به مقاومت بيشتر نسبت به ساير متريال ها در برابر خم شدن و شكستن و همچنين ضد آب بودن و آسيب پذيري كمتر در برابر فشار اشاره نمود. مهمترين مزيت كارت پي وي سي كه باعث تمايز آن با كارت هاي ديگر شده، قابليت هوشمند سازي آن است. بدين صورت كه از طريق تعبيه تراشه درون يا روي كارت و يا نوار مغناطيسي روي كارت ها مي توان اطلاعات را روي آن ها ذخيره نمود.

 

كارت مايفر :

نوعي كارت pvc هوشمند است كه جزو رايج ترين و پركاربردترين كارت هاي RFID محسوب مي گردد و كاربري آن به صورت غير تماسي است، كه با امواج راديويي كار مي‌ كند. اين كارت ها به يك تراشه يا ريزپردازنده با قابليت خواندن و نوشتن مجهز شده اند كه وظيفه ي آن نظارت بر دسترسي به حافظه كارت است. كارت هاي مايفر مي توانند از فواصل گوناگوني اطلاعات روي كارت را بخوانند كه وجود اين ويژگي در آن ها موجب افزايش سرعت انجام كارها شده است. مانند كارت مترو كه حتي از داخل كيف پول هم قابل استفاده هستند. اين نوع كارت ها زماني به كار مي روند كه به برقراري ارتباط سريع و بدون دخالت دست نياز باشد و از آنجايي كه كارت مايفر امنيت اطلاعاتي بالايي دارد مي توان داده هاي مهم را در آن ذخيره نمود كه به دليل ظرفيت بالاي انتقال اطلاعات در آن، جهت انتقال هاي مالي بزرگ بسيار مناسب است. از نمونه هاي كارت مايفر نيز مي توان به چاپ كارت حضور و غياب، چاپ كارت بليت هاي حمل و نقل، چاپ كارت پاركينگ، كارت تردد و… اشاره نمود.

 

كارت هوشمند :

نوعي كارت اعتباري استاندارد است كه براي هر فرد به مانند يك كيف پول الكترونيكي عمل مي نمايد. در قسمت داخلي آن يك ميكروچيپ يا تراشه كار گذاشته شده است.مانند كارت سوخت، يا كارت هوشمند ملي، اين دسته از كارت ها ميتوانند در هر ابعادي توليد شوند اما معمولا در ابعاد كارت هاي اعتباري استاندارد توليد مي شوند و يك تراشه الكترونيك يا ميكروچيپ در قسمت داخلي آنها كار گذاشته شده است كه عامل هوشمندي در آن همين تراشه است و بعنوان يك ريزپردازنده يا رايانه درون كارت عمل مي كند. حافظه تراشه كارت هاي اسمارت متنوع است و استانداردهاي مختلفي دارد كه بر اساس نوع كاربرد آن قابل ارائه است. اين چيپ قابليت ذخيره سازي اطلاعات پرسنلي، عكس، اثر انگشت و … را دارد و قادر است اطلاعات را از ميزان مبلغ ذخيره شده در كارت گرفته تا اطلاعات امنيتي در خود ذخيره و نگهداري كند، همچنين به علت قابليت محاسبه اي كه دارد، مي تواند اطلاعات را دريافت و پردازش نمايد.

 

كارت RO :

همانند كارت هاي مايفر و يا RFID كارت RO 125K نوعي كارت پي وي سي از نوع بدون تماس است و در دو نوع Read Only وRead/Write وجود دارد. كارت هاي RO يا همان Read Only فقط خواندني مي باشند و قابليت نوشتن ندارند، همچنين يك كد چند رقمي ثابت دارند كه منحصر به فرد است. كارتهاي R/W يا Read/Write علاوه براي خواندن و قابليت نوشتن كد را نيز دارند.كارت غير تماسي معمولا براي مواردي كه نياز به برقراري سريع ارتباط وجود دارد مورد استفاده قرار مي گيرد. كارت مترو نوعي از اين كارتها مي باشد كه خواندن اطلاعات روي آنها با سرعت بالايي انجام مي گيرد. چاپ كارت بدون تماس همچنين براي كنترل تردد، احراز هويت و كنترل دسترسي نيز كاربرد دارد. كارتهاي اعتباري حمل و نقل و حضور و غياب از اين قبيل كارت ها محسوب مي گردند. حتي برخي از اين نوع كارت ها نسبت به ساير آنها طول موج بلندتري دارند، بدين ترتيب مي توان حتي بدون در دست گرفتن آنها از داخل كيف، لباس، كاور و… احراز هويت شده و از محيط هاي امنيتي عبور نمود.

 

كارت مغناطيسي :

كارت مگنت يا مغناطيسي نوعي كارت پي وي سي است كه قابليت ذخيره سازي داده را دارد و براي اموري نظير امور مالي، احراز هويت، حضور و غياب و… مورد استفاده قرار مي گيرد. اين كارت براي ضبط و نگهداري اطلاعات از يك نوار مغناطيسي استفاده مي كند كه آن نوار متشكل از ميليون ها ذره كوچك فلزي است. اين نوار مغناطيسي كه به صورت يك خط باريك در پشت كارت درج مي گردد توسط دستگاه هاي مخصوصي، كد گذاري مي شود و در نتيجه تماس و حركت روي يك هد خوانده مي شود. اين قابليت در اين كارت ‌ها باعث شده است كه از آن ها در موارد مختلفي استفاده شود. كارت مغناطيسي بر اساس استاندارد Iso7811 شامل سه track اطلاعات است كه ترك اول قابليت ذخيره سازي حروف بزرگ انگليسي و اعداد را دارد و ترك ۲ و ۳ فقط قادر به ذخيره اعداد هستند.

 

 

روش‌ هاي چاپ كارت PVC

چاپ كارت پي وي سي با استفاده از چاپگرهاي مخصوص انجام مي‌شود. به اين چاپگرها پرينتر كارت گفته مي شود. چاپ كارت پي وي سي به دو روش افست و ديجيتال انجام مي‌شود.

 

چاپ افست

چاپ كارت به روش افست جزو جديدترين و رايج ترين تكنيك‌ها در صنعت چاپ شناخته شده است كه براي چاپ كارت PVC در تيراژهاي نسبتا بالا بهترين انتخاب است. چاپ افست كارت PVC با دستگاه‌هاي بسيار پيشرفته در چاپخانه مخصوص كارت پي‌وي‌سي و به صورت غير مستقيم انجام مي گيرد و علاوه بر كيفيت بالايي كه ارائه مي دهد، از نظر قيمت نيز بسيار مقرون به صرفه است. روش فوق نسبت به ديگر شيوه‌ هاي چاپ كارت پي وي سي سرعت بيشتري دارد. در واقع با استفاده از اين تكنيك مي‌توان تعداد بيشتري كارت چاپ نمود. به عبارتي روش مذكور براي چاپ در تيراژ پايين مقرون به صرفه نيست.

 

در اين تكنيك ابتدا طرح مورد نظر براي چاپ بر روي صفحه‌اي فلزي به نام زينك منتقل مي‌شود، سپس با مواد شيميايي اين صفحه را به گونه اي حساس مي‌كنند كه فقط نوشته‌ها و تصاوير آن، مركب چاپ را به خود مي‌گيرد، در مرحله بعد نيز زينك‌ها به چاپخانه ارسال مي‌گردند. آن قسمت‌هايي از زينك كه فاقد رنگ هستند، با استفاده از يك غلطك مرطوب مي‌شوند و سپس بر روي آن مركب زده مي‌شود. از آنجايي كه مركب چرب شده است بر روي قسمت هايي كه مرطوب است نمي‌نشيند و فقط روي قسمت‌ هاي خشك مركب قرار مي‌گيرد. چاپ افست به دو صورت سينگل و لمينتي صورت مي‌گيرد.

 

چاپ ديجيتال

چاپ ديجيتال نوعي چاپ است كه با استفاده از آن مي‌توان كارت هاي پي وي سي را در تيراژهاي پائين چاپ نمود. اين روش از طريق كارت پرينت انجام مي‌گيرد. كارت هايي كه با اين تكنيك چاپ مي شوند داراي كيفيت مطلوبي هستند و با سرعت قابل توجهي به چاپ مي‌رسند. به عبارتي اين روش امكان چاپ كارت PVC فوري را پس از درخواست در تيراژ كم به كاربر مي‌دهد. همچنين از طريق آن مي‌توان اقدام به تغيير طرح و اطلاعات كارت نمود. لازم است بدانيد كه هزينه چاپ ديجيتال كارت PVC نسبت به روش‌هاي سنتي مانند چاپ افست بيشتر است. اما مي‌توان اين هزينه زياد را با كمي صرفه جويي در تيراژهاي پايين جبران نمود.

 

اين تكنيك از طريق دستگاه هاي چاپ ديجيتال و به صورت مستقيم توسط كامپيوتر بر روي كارت هاي پي وي سي PVC انجام مي‌گيرد. براي انجام عمليات چاپ مي‌بايست پرينترهاي چاپ كارت را به يك كامپيوتر متصل نمود. اين كامپيوتر اطلاعاتي كه بايد روي كارت ها چاپ شوند نظير تصاوير و متن و غيره را به چاپگر مي‌فرستد تا آن‌ها را چاپ نمايد. بيشترين كاربرد اين روش مرحله شخصي ‌سازي كارت‌ هاي اعتباري است. بدين صورت كه ابتدا چاپ اطلاعات ثابت با استفاده از ديگر روش‌هاي چاپ روي پي وي سي انجام شود و سپس رمزگذاري و شخصي ‌سازي آن ها توسط پرينترهاي روميزي و با سرعت‌ بالا صورت مي‌گيرد. اين نوع چاپ به دو صورت چاپ حرارتي مستقيم و چاپ حرارتي غير مستقيم انجام مي‌شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.